Zakres działań:
Zadania własne:
-
planowanie i realizacja jubileuszy stosownie do postanowień zawartych w zarządzeniu Prezydenta Miasta,
-
opracowywanie projektów zarządzeń Prezydenta projektów uchwał Rady w zakresie działania USC.
Zadania zlecone w oparciu o przepisy prawa powszechnie obowiązującego, m.in.:
-
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawa o aktach stanu cywilnego.
-
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r.
-
Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
-
Konkordat między Stolica Apostolską i Rzeczypospolitą Polska.
-
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r.
-
Prawo prywatne międzynarodowe.
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.
-
Kodeks postępowania administracyjnego.
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
-
rejestracja zdarzeń z zakresu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgony), prowadzenie rejestru tych zdarzeń (księgi, system informatyczny),
-
sporządzanie aktów stanu cywilnego i wydawanie ich odpisów (skrócony, zupełny i wielojęzyczny), zaświadczeń z ksiąg stanu cywilnego,
-
wydawanie decyzji, postanowień związanych z rejestracją stanu cywilnego i zmianami w księgach oraz pism odmawiających wskazanych prawem czynności Kierownika USC,
-
dokonywanie wzmianek i przypisków w aktach stanu cywilnego,
-
przyjmowanie zapewnień o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego i odbieranie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz wydawanie zaświadczeń:
-
braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (małżeństwa wyznaniowe),
-
zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą,
-
odbierania oświadczeń:
-
koniecznych do uznania ojcostwa dziecka oraz ustalenia jego nazwiska,
-
małżonków o nadaniu dziecku nazwiska jednego z nich jakie nosiłoby ich wspólne dziecko zgodnie z ustawą Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
-
małżonków, o nazwisku ich dzieci, składanego przy sporządzeniu aktu urodzenia ich pierwszego dziecka,
-
rodziców dziecka o zmianie imienia wpisanego do aktu urodzenia w chwili sporządzenia tego aktu,
-
małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
-
powiadamianie:
-
Sądu Rejonowego o urodzeniu dziecka przez matkę nieletnią,
-
właściwej placówki konsularnej o zgonie cudzoziemca,
-
Urzędu Stanu Cywilnego miejsca urodzenia cudzoziemca o zawarciu przez niego związku małżeńskiego oraz o jego zgonie w przypadkach rejestracji tych zdarzeń w tut. Urzędzie Stanu Cywilnego,
-
organów gminy właściwych w sprawach wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych o dokonywanych zmianach w aktach stanu cywilnego,
-
przyjmowanie zgłoszeń zdarzeń (urodzenia i zgony) podlegających rejestracji w innym Urzędzie Stanu Cywilnego i przekazywanie protokołów zgłoszeń do właściwego Urzędu Stanu Cywilnego.
Zadania z zakresu administracji rządowej w oparciu o Ustawę z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska:
-
przyjmowanie wniosków w sprawie zmiany imienia i nazwiska od obywateli polskich, cudzoziemców nie posiadających obywatelstwa żadnego państwa, posiadających w Rzeczypospolitej Polskiej miejsce stałego pobytu, cudzoziemców mających status uchodźcy,
-
prowadzenie postępowania, orzekanie i wydawanie decyzji w tych sprawach,
-
informowanie właściwych organów o dokonanej zmianie.
-
Profilaktyka i konserwacja akt stanu cywilnego i przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.
-
Pobieranie opłaty skarbowej z zakresu działań wykonywanych przez USC w oparciu o Ustawę z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
|