Zakres działań:
-
Zadania wynikające z ustawy Prawo ochrony środowiska związane z:
-
ochroną przed hałasem, wibracjami i polami elektromagnetycznymi,
-
ochroną powietrza,
-
przyjmowaniem zgłoszeń instalacji,
-
zobowiązywaniem do wykonania przeglądu ekologicznego,
-
wydawaniem pozwoleń.
-
Zadania wynikające z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w szczególności związane z:
-
ochroną środowiska w działalności inwestycyjnej,
-
udostępnianiem informacji o środowisku i jego ochronie,
-
prowadzeniem publicznie dostępnych wykazów w formie elektronicznej,
-
wydawaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
-
Zadania wynikające z ustawy Prawo wodne w tym:
-
regulowanie spraw związanych z dostępem do wody, rozgraniczaniem gruntów pokrytych wodami, ustalanie linii brzegu,
-
ochrona wód przed zanieczyszczeniem w ramach zwykłego korzystania z wód,
-
zatwierdzanie ugód w sprawach zmian stosunków wodnych na gruncie,
-
utrzymanie rowów melioracyjnych,
-
przygotowanie dokumentów do poboru opłat za zmniejszenie naturalnej retencji, prowadzenie postępowań związanych z w/w opłatą, doprowadzenie należnych opłat do Wód Polskich
-
realizacja zadań związanych z Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych: uchwalanie i aktualizacja projektów planu aglomeracji na terenie gminy Mysłowice; kontrola sprawozdań z realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych.
-
przygotowywanie dokumentów do racjonalnego gospodarowania wodami opadowymi.
-
Zadania wynikające z ustawy o odpadach:
-
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach: uzgadniania, zezwalania i opiniowania sposobu postępowania z odpadami innymi niż komunalne,
-
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania odpadów, oraz wydawanie decyzji o cofnięciu takich zezwoleń
-
wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów oraz wydawanie decyzji o cofnięciu takich zezwoleń
-
nakazywanie w drodze decyzji usuwania odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania,
-
zatwierdzanie instrukcji prowadzenia składowisk odpadów,
-
zezwalania na składowanie odpadów niebezpiecznych na wydzielonych częściach innych składowisk,
-
wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów.
-
Zadania wynikające z ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
-
Zadania wynikające z ustawy o ochronie przyrody:
-
prowadzenie rejestrów roślin i zwierząt podlegających ograniczeniom,
-
prowadzenie rejestrów pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo – krajobrazowych,
-
przygotowywanie dokumentacji obiektów proponowanych do objęcia ochroną prawną w zakresie zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody.
-
Zadania wynikające z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego:
-
prowadzenie postępowania potwierdzającego posiadanie kwalifikacji rolniczych,
-
poświadczanie posiadania i prowadzenia gospodarstwa rolnego w oparciu o posiadane dane.
-
Zadania związane z prowadzeniem działalności rolniczej, w tym:
-
wydawanie zaświadczeń o wliczaniu okresu pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych do celów rentowych,
-
statystyka – organizacja i prowadzenie spisów rolnych,
-
organizacja i prowadzenie wyborów do Izb Rolniczych,
-
współpraca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii,
-
współpraca z Powiatowym Inspektoratem Ochrony Roślin,
-
współpraca z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego,
-
współpraca ze Śląską Izbą Rolniczą.
-
Zadania wynikające z ustawy o rybołówstwie, w tym:
-
wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
-
rejestracja sprzętu służącego do amatorskiego połowu ryb.
-
Zadania wynikające z ustawy o łowiectwie, w tym:
-
wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie chartów rasowych lub ich mieszańców,
-
zatwierdzanie rocznych planów łowieckich,
-
opiniowanie wniosków Kół Łowieckich do zawierania umów na dzierżawę obwodów łowieckich,
-
szacowanie szkód łowieckich w uprawach i płodach rolnych.
-
Zadania wynikające z ustawy o lasach, w tym m.in: nadzór nad gospodarką w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa w porozumieniu z Nadleśnictwem.
-
Zadania wynikające z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych m.in:
-
w zakresie wydawania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej,
-
zobowiązywanie do rekultywacji gruntów zdegradowanych.
-
Zadania wynikające z ustawy prawo geologiczne i górnicze związane z całokształtem prowadzonych prac eksploatacyjnych w tym:
-
opiniowanie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin, kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, złóż węglowodorów ( wraz z ich wydobyciem),
-
uzgadnianie koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, podziemne składowanie odpadów lub dwutlenku węgla,
-
udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin będących
-
w kompetencji Prezydenta,
-
zatwierdzenie w drodze decyzji projektów robót geologicznych,
-
zatwierdzenie w drodze decyzji dokumentacji geologicznej lub hydrogeologicznej,
-
przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze wykonywania prac geologicznych oraz o terminie i sposobie poboru próbek,
-
gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie, chronienie i udostępnianie informacji geologicznej,
-
opiniowanie planów ruchu zakładów górniczych oraz dodatków do tych planów,
-
wykonywanie innych zadań wynikających z zakresu działania pierwszej instancji administracji geologicznej,
-
ocena konieczności sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w granicach terenu górniczego,
-
koordynacja całokształtu spraw związanych z naprawą szkód spowodowanych ruchem zakładów górniczych w obiektach stanowiących własność gminy, a w szczególności przygotowanie wniosków o naprawę szkód spowodowanych ruchem zakładów górniczych w obiektach stanowiących własność gminy na podstawie wniosków zarządców tych obiektów, prowadzenie postępowań ugodowych z zakładami górniczymi odnośnie ustalania zakresu rzeczowo – finansowego oraz warunków realizacji napraw szkód, prowadzenie ewidencji i rejestru ugód dotyczących naprawy szkód górniczych.
-
Prowadzenie postępowań związanych z kontrolą ubezpieczeń budynków rolniczych zgodnie z ustawą z dnia o Ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
-
Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
-
Prowadzenie postępowań związanych z usunięciem drzew i krzewów na terenach nieruchomości prywatnych.
-
Rozpatrywanie wniosków dotyczących usunięcia bądź przycinki drzew i krzewów rosnących na terenie Gminy i Skarbu Państwa, typowanie do usunięcia bądź przycinki zieleni rosnącej na terenach miejskich, sporządzanie wniosków o uzyskanie zezwolenia na usunięcie wyżej wymienionych drzew i krzewów, występowanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o wyznaczenie innego organu do prowadzenia postępowania, a także uczestniczenie w tym postępowaniu na prawach strony.
-
Pielęgnacja drzew i krzewów w mieście, dokonywanie nasadzeń zastępczych na terenach miejskich, a także nadzorowanie prac w tym zakresie z wyłączeniem decyzji wynikających z realizacji inwestycji na terenie Miasta, a także decyzji pozyskanych przez zarządców terenów.
-
Pielęgnacja ustanowionych pomników przyrody.
-
Utrzymanie miejsc zieleni urządzonej na terenach stanowiących własność gminy, utrzymanie Parku Zamkowego utrzymanie rond, obsadzanie kwiatami skwerów miejskich, donic oraz tworzenie nowych miejsc zieleni urządzonej.
-
Wydawanie decyzji w sprawach rozłożenia na raty lub przesunięcia terminu płatności za usuwanie lub zniszczenie drzew lub krzewów.Realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w tym m.in.
-
w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności:
-
współudział w opracowywaniu regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie i realizacja zadań wynikających z zapisu regulaminu,
-
prowadzenie ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów,
-
prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni ścieków,
-
prowadzenie spraw związanych z wydaniem zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych,
-
kontrola działalności przedsiębiorcy w zakresie zgodności z wydanym zezwoleniem,
-
kontrola i egzekwowanie odprowadzania ścieków do zbiorników bezodpływowych lub odpowiednich dopuszczalnych do stosowania urządzeń kanalizacyjnych,
-
prowadzenie ewidencji przedsiębiorców posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników gromadzących nieczystości oraz tych, którym cofnięto zezwolenie,
-
kontrola i egzekwowanie sprawozdań wymaganych ustawą od podmiotów prowadzących działalność jw.,
-
prowadzenie spraw związanych z likwidacją dzikich wysypisk,
-
prowadzenie wymiaru, przypisu, odpisu dot. opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
-
określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
-
prowadzenia postępowań ws. określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
-
prowadzenia Rejestru Działalności Regulowanej,
-
prowadzenie spraw związanych z selektywną zbiórką odpadów komunalnych.
-
Edukacja ekologiczna w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, zasobem wodnym, ściekami i wodami opadowymi.
-
Prowadzenie spraw z zakresu strategii funkcjonowania rowów komunalnych.
-
Realizacja zadań wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
-
Sprawowanie nadzoru i kontroli nad MPWiK Sp. z o.o. w zakresie zadań Wydziału.
-
Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem majątkiem gminy w zakresie realizacji zadań gminy dotyczących gospodarki wodno – ściekowej:
-
porządkowanie sieci przynależnych gminie, przygotowywanie i zlecanie sporządzenia stosownych dokumentacji,
-
współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędu i spółki miejskiej,
-
prowadzenie postępowań związanych z likwidacją środków trwałych.
-
Przygotowywanie i opracowanie projektów, programów i planów rozwoju miejskich sieci ciepłowniczych i energetycznych oraz zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Miasta lub jego części w przypadku, gdy plany przedsiębiorstw energetycznych nie zapewniają pełnego zaopatrzenia.
-
Wdrażanie rozwiązań mających na celu poprawę efektywności energetycznej jednostek organizacyjnych urzędu Miasta ze szczególnym uwzględnieniem Ustawy o Efektywności EnergetycznejOrganizowanie działań mających na celu optymalizację kosztów zakupu nośników energii na potrzeby jednostek organizacyjnych urzędu Miasta.
-
Opiniowanie audytów energetycznych i części energetycznych wniosków o dofinansowanie dla inwestycji gminnych.
-
Monitorowanie danych dla oceny realizacji założeń zaopatrzenia Miasta Mysłowice w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz dla oceny spójności planów rozwojowych przedsiębiorstw energetycznych z założeniami zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
-
Pomoc w przygotowywaniu lub opiniowanie wniosków o dofinansowanie dla inwestycji gminnych w częściach dotyczących spraw energetycznych.
-
Opiniowanie planów termomodernizacji i uciepłownienia obiektów gminnych.
-
Gromadzenie danych o gospodarowaniu energią na terenie Miasta.
-
Energetycznych, skierowanej do użytkowników obiektów komunalnych i mieszkańców gminy, w tym:
-
doradztwo energetyczne dla zarządzających miejskimi jednostkami organizacyjnymi;
-
kreowanie działań energooszczędnych w miejskich jednostkach organizacyjnych;
-
propagowanie oszczędzania energii i odnawialnych źródeł energii na terenie Miasta, wdrażanie działań na rzecz zmniejszenia emisji CO2;
-
współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami propagującymi racjonalne
-
użytkowanie i zarządzanie energią oraz udział w programach finansowanych z funduszy europejskich i krajowych związanych z zakresem działań komórki.
|